1. ארבעה נשים הביאו 2, 4, 5, ו-8 קיני חובה, בהתאמה. כל הגוזלות התערבבו והכהן הקריב חצי מהם כעולות וחצי כחטאות. לפי הכלל הגלום במשנה קינים ג:ב, כמה מהעולות כשרות? מה הכלל?
2. לפי תוספות הכלל "אין ספק מוציא מידי ודאי" חל גם בספק "הרגיל". מהו ספק הרגיל (במונחים של האינטרפרטציות השונות של הסתברות)? מדוע אין הבנתו של תוספות סותרת את הכלל "רובא וחזקה רובא עדיף"?
3. יש מכונת מכירה אוטומטית המציעה שלש אפשריות זהות, שתים כשרות ואחת לא כשרה. שלש האפשרויות מסומנות "כשר" או "לא כשר". בכל אחד משלשה התרחישים הבאים, תקבע איזה כלל הכרעה תלמודי רלבנטי:
(א) למרגלות המכונה נמצא פריט לא מסומן שיצא מהמכונה.
(ב) יש במכונה כפתור מיוחד "רנדומייזר" שבוחר באקראי אחת מהאפשרויות (בלי להודיע איזו בחר). בחרנו ברנדומייזר וקבלנו פריט.
(ג) קיבלנו פריט אחד מכל אחת מהאפשרויות ושלשה הפריטים התערבבו (בטעות). האם נוכל לאכול אחד מהם? שנים? שלשה?
4. באופן כללי, אין מתירים על-פי ספק ספקא כאשר באחד מהספקות יש רוב ברור לצד איסור. אולם, אנו מכריעים ש"שליה" אינה של בכור בטענה שאולי אינה של זכר וגם אם משל זכר אולי היתה חסרת צורה (דבר מאד נדיר). מדוע מקילים במקרה של "שליה", בניגוד למקרים רגילים של ספק ספקא לא סימטריים (לפי הריב"ש או על פי סברא שלך)?
5. מתושלח נפטר בשיבה טובה והשאיר אחריו 250,000 ₪. הוא חייב 100,000 ₪ לגרשום, 200,000 ₪ לקהת ו-50,000 ₪ למררי. לפי פירושו של אומן למשנה בכתובות, כמה יקבל כל אחד מבעל החוב?
I learned this stuff in cheider, you must have a bright class.
ReplyDeleteAnswer the questions, big shot.
ReplyDeleteask something that you made up, not some "geganveter" stuff from a tradition mgazine and a "lo bderech haslulahdigeh" peirush on kanim.
ReplyDeleteBefore we go into probability, women are ארבע...
ReplyDeleteThen, I think in all of this it s crucial to stress the equal-probability assumption of fundamental events.
Nu, it has been months and this came up again at the Shabbat table this week
ReplyDeleteAnswers please